Michał P. Garapich, wykładowca antropologii na University of Roehampton w Londynie, regularnie publikujący w izraelskim Haaretz, podzielił się swoim odkryciem na łamach tej gazety. Jego zdaniem Adam Mickiewicz prawdopodobnie był Żydem.
W swoim tekście na początku ostrzega, że polskie prawo sprawia, że ten tekst jak i inne wypowiedzi mogą znaleźć się pod lupą polskiej prokuratury. Powołuje się na prof. Jana Grabowskiego, który wymyślił liczbę 200 tys. Żydów, którzy zginęli na skutek działań Polaków, pisząc o ,,orgii mordu”. Wspomina o polskim nacjonalistycznym rządzie, który utrwala stereotyp Polaków jako antysemitów z natury. Nie zabrakło wzmianki natury osobistej: dziadek i wujek autora mieli być ukrywani przez Polaków, a potem spaleni przez nich (,, Poles hid my grandfather and uncle, then burnt them to death”).
Jednak autor mimochodem dzieli się niespodziewanym odkryciem. Twierdzi, że stereotyp Polaka-antysemity jest niewłaściwy i intelektualnie wątpliwy, bo obie kultury polska i żydowska przez niemal tysiąc lat współistnienia przenikały się i wzajemnie na siebie oddziaływały.
– Żaden intelektualista nie może wyobrazić sobie polskiej kultury bez żydowskich elementów. W końcu największy polski poeta romantyczny Adam Mickiewicz był pod mocnym wpływem judaizmu i prawdopodobnie sam był Żydem
– stwierdza profesor antropologii.
Problem w tym, że nie ma żadnych dowodów na to, że Mickiewicz był Żydem. Teoria, że Majewscy, z których wywodziła się matka poety, byli wychrzczonymi Żydami z sekty frankistów, nie ma podstaw. Wszystkie przedstawiane dowody opierają się na luźnych spekulacjach, tak jak książka Jadwigi Mauer ,,Z matki obcej… Szkice o powiązaniach Mickiewicza ze światem Żydów”.
W ,,Księgach narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego” znajduje się tekst Mickiewicza, który mówi wiele o stosunku wieszcza do Żydów. Polecamy poniższą lekturę:
Pewien Chrześcijanin mieszkał pod lasem, będąc gajowym. Ten ujrzał iż zbójca wykrada się z lasu i dąży ku karczmie, w któréj mieszkali żydzi, aby ich pobił i odarł. Rozbójnik rzekł do gajowego: pójdźmy razem na żydy, a podzielim się łupem ich.
Gajowy miał w ręku strzelbę, ale tylko nabitą śrótem na ptaszki, przecież rzucił się na rozbójnika, i ranił go; sam zaś był mocniéj zraniony, i porwali się za barki, i bili się długo, aż rozbójnik obalił gajowego, i podeptał, i myślił, iż go zabił. Ale sam będąc zraniony, nie mógł dla ujścia krwi iść na rozbój, i wrócił do lasu. Gajowy zaś zawlókł się do karczmy dla ratunku.
I rzekł żydom: oto spotkałem męża rozbójnika, i odpędziłem go, i zraniłem, ale skoro wyleczy się wróci; a jeśli tu nie wróci, tedy pójdzie łupić inne Żydy po karczmach. Wstańcie więc pojmajcie go, i zwiążcie; a jeśli boicie się, pomóżcie mnie, rozbójnik jest mąż dużéj ręki, ale iż osłabiony, pożyjem go.
Żydzi zaś widzieli z karczmy, co się stało, i wiedzieli, że ich obronił; ale obawiali się, aby nie prosił zapłaty.
Więc udali wielkie zadziwienie, pytając, skąd przychodzi, i czego żąda; starsi dali mu wódki i chleba; a bachury płakały, niby z litości.
I rzekli wszyscy: nie wierzymy, aby rozbójnik chciał nas zabijać; bywał tu u nas dawniéj, i pił wódkę, a nic nam złego nie zrobił.
Odpowiedział im gajowy: jeśli tu był, tém gorzéj dla was, bo obejrzał dom wasz, i skrzynie wasze, i obaczył, że w domu mieszkają żydzi, to jest, lękliwego i słabego serca Naród.
Na to rzekli znowu Żydzi: nie bluźń na Naród nasz; alboż nie z niego, nie z naszego Narodu był Dawid, który zabił Goliata, i Samson najmocniejszy z ludzi.
Odpowiedział im gajowy: człowiek jestem w księgach nieuczony, słyszałem od Plebana, że ów Dawid i Samson pomarli, i niepowstaną; radźcie więc o sobie.
Rzekli więc Żydzi: nie nasza rzecz lasy ze zbójców oczyszczać, jest na to urząd i wojsko; idź a powiédz im.
Odpowiedział gajowy: broniąc was, nie pytałem urzędu, i nie czekałem na wojsko.
Rzekli mu Żydzi: broniłeś sam siebie.
Odpowiedział gajowy: mogłem wżdy pomagać rozbójnikowi łupić was, albo iść z daleka za nim i milczéć, a podzieliłby się ze mną dobrem waszém. Mogłem też z domu nie wychodzić.
Rzekli mu Żydzi: broniłeś nas, bo spodziewałeś się zapłaty. Jakoż daliśmy tobie wódki i chleba, i opatrzyliśmy ranę, i damy ci jeszcze talar bity.
Odpowiedział im gajowy: Zapłaty waszéj nie chcę, a za chleb i wódkę, i leki, odeszlę pieniądze, skoro wrócę do domu mego.
Rzekli mu znowu Żydzi: biłeś się ze zbójcą, bo wiemy, żeś człowiek kłótliwy, i lubisz bój, i szukasz po lesie zwierza.
Odpowiedział im gajowy: gdybym szedł na bój, uzbroiłbym się lepiéj, wziąłbym kule i tasak; wyszedłbym albo pierwéj, albo potém; a widzieliście, żem nie wyszedł ani pierwéj, ani potém, ale w tę samą chwilę, kiedy ujrzałem męża rozbójnika idącego na was.
Więc Żydzi zadziwili się bardzo, i rzekli: powiedz tedy, a przyznaj się, dla czegoś to zrobił, co zrobiłeś; i jakie były myśli twe, bo człowiek dziwny jesteś!
Odpowiedział gajowy: tego jednego wam nie powiem, a choćbym powiedział, nie zrozumiecie, bo inny jest rozum żydowski, a inny chrześcijański; ale gdybyście się nawrócili do Chrześcijaństwa, zrozumielibyście sami postępowanie moje, nie potrzebując pytać się mnie. I to rzekłszy, wyszedł od nich.
Idąc zaś, jęczał dla ran.
A Żydzi mówili między sobą: chlubi się, że jest mężny, a jęczy; rany jego nie są ciężkie, i tylko jęczy, aby nam straszył dzieci.
Wiedzieli Żydowie, iż ciężko raniony był, ale czuli, iż źle zrobili, a chcieli sami w siebie wmówić, że nic złego nie zrobili. I gadali głośno aby sumnienie swe zagłuszyć.
Źródło: Adam Mickiewicz, Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, Paryż 1832
źródło: Haaretz / Kompromitacje.blogspot.com
(9457)
Judzenie i antypolonizm jak widać ma sie u nich dobrze . A w tle pieniądze które bezprawnie chcą od nas wyszlamować. Stąd te hektolitry ścieku wylewające się ciągle od nich.
A Kopernik była kobietą…
O tym, ze Hitler był żydem też mówią?
To fakt żyd żyda wytępi dla władzy , dla pieniędzy , korzeniem wszelkiego zła jest miłość pieniędzy . Prawidłowa podstawa ma być taka> CHRZESCIJANSKA > – NA 1 MIEJSCU BOG , I MILOSC BLIZNIEGO , JAK SIEBIE SAMEGO .
Moja serdeczna znajoma, zydowka, slucha jakiegos nawiedzonego rabina, ktory twierdzi, ze: Hitler to byl potomkiem Amalekitow, ktorzy chcieli zniszczyc Izraelitow. W dodatku wg niego swiat istnieje dlatego, ze istnieja zydzi, nie bedzie zydow to nie bedzie swiata. Oni lacza nizsze ludy z Bogiem, bo sa wybrancami i maja w sobie geny boskie. Nie moze sie tez nadziwic, ze sa ludzie, ktorzy twierdza, ze czlowiek pochodzi od malpy, a nie , ze zostal stworzony przez Boga. ” Zapomnial tylko ( moze celowo udaje, ze nie wie) , ze najwiekszymi propagandzistami, siewcami klamstw i patologii sa Zydzi. Jego wypowiedzi to dopiero szczyt rasizmu.
„Czy Adolf Hitler miał żydowskie korzenie?”: http://www.rp.pl/Rzecz-o-historii/305259857-Czy-Adolf-Hitler-mial-zydowskie-korzenie.html
przecież, to prawda, że Adam Mickiewicz był żydem (frankista po matce Majewskiej)…no i Celina Szymanowska, żona Mickiewicza, ma udokumentowane frankistowskie (żydowskie) pochodzenie…a wiadomo, że żydzi frankiści żenili się jedynie pomiędzy sobą…no i ta twórczość wieszcza i ten jego legion żydowski w Turcji…
Nie ma dowodów na frankistowskie pochodzenie Mickiewicza: http://kompromitacje.blogspot.com/2011/10/robert-stiller-donosi-kto-jest-zydem.html To żona Mickiewicza była z frankistów!
No i cóż z tego wynika? ano to właśnie że nie potrafimy wykorzystać okazji.Skoro A.Mickiewicz jest Żydem to nie jest chyba antysemitą,utwór który czytamy nie może być zatem antysemicki a jedynie jest obrazem społeczeństwa Polskiego i różnic między zachowaniem Polaków i Żydów żyjących pod wspólnym dachem.
Zyd wcisnie sie wszedzie aby kogos zdezawułowac nazwie goja zydem